måndag 10 december 2012

FBCivilkurage tillsammmans



Igårkväll såg jag en rasistisk status på facebook (något jag tycker händer obehagligt ofta) och kände att jag behövde göra något konkret. Jag gjorde då en grupp som jag tycker behövs. Gå med i den om ni också tror att ni kan ha användning av den!

"Tanken med denna grupp är att göra motstånd mot otrevligheter som t.ex. rasism och sexism på facebook. När vi ser statusar och liknande som vi anser vara oacceptabla länkar vi dem här så kan vi vara flera som säger ifrån.

Ibland när vi ser texter som känns obehagliga som vi vill ta avstånd från så kan det kännas svårt att veta hur, kanske vill vi inte gå in på en lång diskussion i ett kommentarsfält. Då tycker jag dock att det kan gå bra att bara skriva något kort som "detta tycker inte jag är acceptabelt" eller "inte okej!". Om vi kan stötta varandra när vi kanske är flera som håller med, så kan flera gå in och skriva samma kommentar eller backa upp, på samma status. Det är lättare att inte vara ensam! På så sätt kan vi gemensamt ta motstånd mot otrevligheter som rasism och sexism, som åtminstone jag tycker florerar obehagligt mycket på facebook.

Sprid gärna så hjälps vi åt att göra något!"


 

1 kommentar: